V den pololetního vysvědčení, 31. ledna, si žáci obou stupňů lenešické školy zpříjemnili čekání na jeho předávání tématickým dopoledním programem. Konal se zde již druhý projektový den celoročního školního projektu „Člověk na planetě Zemi“, tentokrát nazvaný „STAROVĚK“.
Program odstartoval ve školní tělocvičně, kde se hned po příchodu do školy shromáždily děti obou stupňů, aby byly slavnostně uvítány starověkou pořádající družinou Řeků a Egypťanů a rozřazeny do šesti skupin. Po dobrých zkušenostech s předchozími projektovými dny jsme opět zvolili smíšené skupiny žáků, ve kterých starší vedou a pomáhají menším dětem, včetně přípravné třídy. I tentokrát bylo dbáno na mezitřídní spolupráci našich žáků a utužování vztahů napříč ročníky.
Po rozřazení na děti čekalo šest stanovišť, ve kterých si vyzkoušely nejrůznější dovednosti, spojené s tehdejší dobou: Antické divadlo, Starověká krčma, Cvičiště, Písařství, Japonská kresba a Sluneční hodiny.
V divadle se skupinky dozvěděly o výstavbě antických amfiteátrů a způsobu hraní divadelních her, vyzkoušely si v dobových kostýmech, včetně vysokých hereckých bot a masek, odehrát kus herecké role a na vystavených plakátech poznat druhy antických sloupů.
V krčmě pak žáci vyslechli povídání o surovinách, používaných v přímořských zemích, rozpoznávali druhy bylinek a pracovali s octovým těstem. Déle se dozvěděli o zvláštnostech řeckého stolování vleže.
Stanoviště Cvičiště bylo situováno do tělocvičny, kde na žáky po vzoru spartských vojenských cvičišť čekala opičí dráha uzpůsobená pro všechny věkové kategorie.
V Písařství na děti čekala Kleopatra, se kterou zkoumaly egyptské hieroglyfy a další druhy tehdejšího písma. Nejmenší děti pak vybarvovaly obrázky s egyptskou tématikou.
Stanovištěm postřehu a skládacích dovedností byla Japonská kresba, kde se děti dělené do skupin pokoušely složit různě obtížná puzzle s japonskými obrázky.
Velmi oblíbenými se staly Sluneční hodiny, kde žáci konstruovali vlastní podobu těchto antických hodin, vzpomínali, jak v přírodě poznáme světové strany a také se zabývali výrobou kompasu.
Všechna stanoviště putující skupinky průběžně odměňovala, tak, aby k následnému předávání vysvědčení doputovali v dobré pohodě a sladkém rozpoložení.
Cennou pomoc vyučujícím poskytli vybraní žáci z 9. a 8. tříd, kteří na jednotlivých stanovištích pomáhali spolužákům pochopit úkoly a orientovat se v daném období, někteří dokonce v dobových kostýmech.
Velmi děkujeme všem zúčastněným za pomoc a spolupráci a těšíme se na další projektový den, který nás dovede do komnat středověkých hradů a na bojiště tehdejších křižáckých bitev.
Denisa Hart Noheylová
RYCHLÉ ODKAZY: