ODKAZ NA YOUTUBE: https://www.youtube.com/watch?v=2cGlao7LO3w
MATERIÁL KE STAŽENÍ: Projekt manéž
Celoškolní projekt 2015/2016
„Cirkus je krásné zařízení, ale žádá, aby se v něm umělo všechno." Eduard Bass
Stručný popis projektu: Ve školním roce 2015/2016 se budeme všichni hravým způsobem seznamovat s cirkusovým prostředím, a to prostřednictvím čtyř na sebe navazujících a částečně se prolínajících témat: Artisté, Krotitelé, Klauni a Cirkus. Postupně si vyzkoušíme dovednosti artistů, žonglérů, akrobatů, krasojezdců, krotitelů, klaunů i obyčejných cirkusáků. Na konci každého tématu uspořádáme ve škole projektový cirkusový den, kde prakticky ukážeme, co jsme se dozvěděli a naučili. Během školního roku se všichni ve škole naučíme žonglovat - každý podle svých schopností a možností. Na konci školního roku uspořádáme „akademii“ - společné cirkusové vystoupení a předvedeme, jak jsme se naučili žonglovat a bavit sebe i ostatní.
Žonglování: Vlastní „ výuka“ žonglování bude probíhat během celého roku. Metodicky je výuka žonglování dostupná na portálu: http://zonglovani.info . Míčky a jiné žonglovací pomůcky si děti i dospělí vyrobí sami, materiál na výrobu jednoduchých míčků není finančně náročný. Základní nácvik žonglování bude probíhat v běžných vyučovacích hodinách formou relaxačních chvilek, neboť žonglování vede k soustředěnosti i uvolnění. Předpokládá se spontánní zařazení žonglování během přestávek a společný nácvik žonglování na projektových dnech.
O projektu: MANÉŽ svou koncepcí navazuje na předchozí celoškolní celoroční tematické projekty.
Celoroční projekty vytvářejí společné zážitky pro všechny děti.
Obecné cíle celoročních celoškolních tematických projektů jsou:
J Vytvořit základní dovednosti dobré komunikace a spolupráce
J Nabízenými činnostmi působit jako primární prevence rizikových projevů chování
J Vytvořit námětový základ pro hravé pojetí veškeré činnosti
J Vytvořit podmínky pro dlouhodobou cílenou práci žáků
J Poskytnout zajímavé náměty na činnosti, které pomáhají utvářet pozitivní vztah k životnímu prostředí
J Vytvořit přirozené příležitosti pro poznání multikulturality jako prostředku vzájemného obohacování
J Zprostředkovat skupině dětí a žáků (především komunikačním) setkání se skutečným životem (tzn. učit se co nejvíce v terénu přírodním i sociálním) - letos na cirkusových námětech
J Umožnit všem dětem stavět maximum vědomostí a dovedností na vlastních zážitcích
J Zajistit, aby každé dítě dobře poznalo samo sebe – dozvědělo se o sobě co nejvíce faktů, zaznamenalo si je a po nějaké době porovnalo – sledovalo svůj vývoj, (vedlo si napříkad vlastní portfolia a deníky)
J Vést žáky k prosociálnímu způsobu chování, tj. schopnosti učinit něco dobrého pro druhého bez očekávání vnější odměny nebo protislužby (etická výchova)
J Prostřednictvím společných hravých činností (především žonglováním) posilovat u všech dětí a žáků dovednost účinně komunikovat a budovat vzájemné zdravé vztahy a posilovat vlastní vůli.
J Vytvořit příležitosti pro společná setkání dětí, pedagogů i jejich rodičů - budovat vzájemné zdravé vztahy mezi dětmi, pedagogy a rodiči
J Vytvořit pro závěrečné představení kulisy (maringotku z pergoly???),
J Podílet se na tvorbě školního žákovského časopisu – tvořit obrázky , psát články, malovat vtipy…
Zařazení průřezových témat:
Osobnostní a sociální výchova je inspirována cirkusem jako společenstvím spolupracujících lidí
J poznávání lidí – vzájemné poznávání ve skupině, rozvoj pozornosti vůči odlišnostem
J mezilidské vztahy – péče o dobré vztahy, respektování, podpora, pomoc
J spolupráce a kompetice (soupeření) - rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro kooperaci, pro etické zvládání situací, zvládání soutěže
Prostředkem je žonglování, jako sportovní a artistická aktivita zlepšující nervosvalovou koordinaci, prostorovou orientaci, soustředění a rozvíjející spolupráci mezi mozkovými hemisférami. Významný je i podíl posilování volních vlastností (odpovědnost,vytrvalost,rozvážnost,spolehlivost,sebeovládání,zásadovost,
svědomitost, sebehodnocení, sebeřízení, sebekázeň, sebekritičnost, cílevědomost, samostatnost, iniciativnost a další) prostřednictvím nácviku žonglování a vzájemné spolupráce.
Environmentální výchova je inspirována tradičním soužitím cirkusu s přírodním prostředím vztah člověka k prostředí – příroda a škola
Multikulturní výchova využívá cirkus jako příklad soužití lidí různých národností, multikulturalita současného světa,
Etická výchova využívá prožitky, které MANÉŽ nabízí. Vede k prosociálnímu chování, které je zaměřeno na pomoc nebo prospěch jiných osob- především spolužáků. Etická výchova vytváří pozitivní klima ve škole a funguje jako účinný systém primární prevence rizikového chování. Podporuje spolupráci rodičů a školy, otevřenost a dialog. Program Etické výchovy zahrnuje deset základních témat: komunikace, důstojnost lidské osoby, sebeúcta, pozitivní hodnocení druhých, tvořivost a iniciativa, vyjádření citů, empatie, asertivita, reálné a zobrazené vzory, spolupráce, pomoc, přátelství, komplexní prosociálnost – témata se promítají do motivačních „rozhovorů“ , šablon etické výchova vycházejících ze skutečného života a vedených s žáky v rámci výuky všech předmětů.
J samostatné pozorování a experimentování, porovnávání získaných výsledků, kritické posuzování a vyvozování závěrů pro využití v budoucnosti (kompetence k učení)
J vnímání problémových situací ve škole i mimo ni, rozpoznání a pochopení problému, přemýšlení o nesrovnalostech a jejich příčinách, promýšlení a plánování způsobu řešení problému (kompetence k řešení problémů)
J porozumění různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů a jiných informačních prostředků a jejich využívání ke svému rozvoji (kompetence komunikativní)
J účinnou spolupráci ve skupině (kompetence sociální a personální)
J zodpovědné rozhodování podle dané situace, poskytování účinné pomoci podle svých možností a zodpovědné chování v krizových situacích (kompetence občanské)
J bezpečné a účinné používání materiálů, nástrojů a vybavení, dodržování vymezených pravidel (kompetence pracovní)
Realizace projektu MANÉŽ ve školním roce 2015/2016:
Školní rok 2015/2016 zahájíme přivítáním na nádvoří 1. stupně
1. den – přivítání, seznámení s novými pedagogy….. motivace pro druhý den - pozvánka
2. den – Otvíráme MANÉŽ
- vystoupení pedagogů školy – úvodní upoutávka – foto z akce
– motivace projektu, seznámení se s nabídkou cirkusových aktivit, výroba základních žonglérských pomůcek, nácvik žonglování. Cílem bude navodit přátelské vztahy ve skupině dětí, nastavit zásadní pravidla chování, navodit zájem o MANÉŽ a vyrobit si základní žonglovací pomůcky.
– vyzkoušení vlastních artistických dovedností – cvičení rovnováhy a obratnosti (šplh, kladina, hrazda, trampolína, školka s míčem, školka se švihadlem, přeskok přes kozu, cvičení na gymnastickém koberci, jízda zručnosti na kole). Cílem bude zjistit a zapsat si vlastní výkony a v průběhu roku sledovat nárůst vlastní výkonnosti a šikovnosti.
Výstupy: fotogalerie, přehled výkonů všech dětí.
Systém: Projekt MANÉŽ je rozdělen do čtyř bloků, které na sebe navazují a prolínají se:
Artisté (rozlišujeme artisty a jejich umění, cvičíme svou obratnost, vyrábíme žonglovací pomůcky, jezdíme na kole)
Krotitelé (poznáváme zvířata, odlišujeme zvířata, která vystupují v cirkusu a ostatní, dozvídáme se co nejvíce zajímavostí ze světa zvířat, fotografujeme zvířata)
Klauni (čteme a učíme se vtipy, umíme rozesmát druhé, malujeme klauny, kreslíme vtipy)
Cirkus (připravujeme MANÉŽ – kulisy na „akademii“ , připravujeme cirkusové vystoupení na naši „akademii“, zajímáme se o historii českých cirkusů, sledujeme cirkusová turné)
Výzdoba školy: Motivy cirkusu, historie cirkusu, putování cirkusu, cirkusoví umělci, drezúra cirkusových zvířat, Eduard Baas a Cirkus Humberto. Během školního roku uspořádáme v prostorách školy výstavu obrázků dětí s cirkusovými náměty a výstavu vtipů psaných i kreslených. Na chodbě u odborné učebny se budou prezentovat zajímavosti ze světa zvířat.
Pravidelné činnosti: Nácvik žonglování – každý den chvilku
Projektové celoškolní dny – jednou za čtvrt roku:
J Otvíráme MANÉŽ září
J Artistický den listopad
J Krotitelský den únor
J Klaunský den – apríl duben
J MANÉŽ – „akademie“ červen
Doporučené a využitelné www stránky:
Projekt MANÉŽ byl připraven na základě připomínek a nápadů pedagogů z týmové schůzky v červnu, srpnu. Projekt MANÉŽ využije zkušenosti získané v minulých školních projektech.
Cíle obecné: Zvýšit fyzickou zdatnost a obratnost dětí. Získat přehled o artistech a akrobatech a jejich dovednostech.
Cíl matematický: Praktickým měřením získat představu o svém výkonu – jak daleko skočím, jak dlouho vydržím …, jak hluboko se předkloním, kolik udělám ….
Cíl čtenářský: Výběr a následné čtení společné knihy s tématikou cirkusu, společné povídání o cirkuse
Náměty motivačních rozhovorů, nápadů: Olympiáda - Cvičíme na chodbě - Cvičíme v tělocvičně - Cvičíme venku - Zdravé tělo - Jezdíme na kole – Akrobaté - Cirkus - Artisté
Možné činnosti: Instalace a využívání skákacích panáků, laviček, lan a jiných bezpečných cvičebních pomůcek na chodbách na cvičení dětí ve volném čase.
J Vyrobit si vlastní žonglovací pomůcky
J Trénovat žonglování, JO-JO
J Tanec – VEO VEO dospělí, pak se naučí děti
J Tanec - každá třída svůj vlastní tanec (zadat na netu: animátoři, hromadný tanec – různé tance)
J Trénovat jízdu zručnosti na kole
J Trénovat na Artistický den J Opravit si a udržovat kolo
Celoškolní a třídní akce:
J Artistický den – společný pro všechny
J Cyklovýlet
J Pobyt na dětském dopravním hřišti
J Jízda zručnosti na kole
J Návštěva opravdového cirkusu
Cíle obecné: Co nejvíce se dozvědět o životě zvířat, systematicky pozorovat vybrané zvíře, získat informace o výcviku zvířat v cirkuse, udělat něco dobrého pro zvířata.
Cíl matematický: Osvojit si zajímavé údaje ze života zvířat – porovnávat hmotnosti, délky, rychlosti, věk atd.
Cíl čtenářský: Čtení o zvířatech – kniha, povídka, pohádka…, společné povídání o přečteném
Náměty motivačních rozhovorů:
ZOO - Domácí zvířata - Péče o zvířata - Krmení zvířat - Zvířata v lese - Zvířata na školní zahradě - Výcvik zvířat – Canisterapie - Zvířata v cirkuse – Domácí mazlíčci
Možné činnosti:
J Krotitelský den – společný pro všechny
J Umět pojmenovat zvířata v cirkuse
J Kůň – návštěva u koní
J Nakreslit obrázky (fotografovat)zvířat, uspořádat výstavu obrázků zvířat, (fotografií)
J Připravit přehlídku zajímavostí ze světa zvířat (libovolný formát)
J Udělat dobrý skutek pro zvířata (nasbírat krmení na zimu, postavit krmítko, budku, připravit úkryt pro ptáky v zahradě…)
J Adoptovat zvíře v ZOO
J Odlévat a poznávat stopy zvířat
J Pozorovat zvířata
Celoškolní a třídní akce:
J Zavírání zahrady – příprava zahrady na zimu, stavba vhodných úkrytů pro zvířátka (hromada větví pro ptáky, krmítka, ochrana stromků před zajíci)
J Výstava zajímavých exponátů z našeho přírodovědného kabinetu – na chodbě u odborné učebny
J Návštěva zooobchodu
J Výlet do pražské, ústecké, chomutovské ZOO nebo do střediska ekologické výchovy na vhodný výukový program
J Spolupráce s myslivci z Lenešic
J Putování za světýlky: večerní akce do chmelnic pro nebojsy po neznámých (po Dittrichstrase) koutech naší vsi spojená s poznáváním zvířat
Obecné cíle: Pobavit sebe i druhé, připravit krátké veselé vystoupení, vyprávět anekdotu
Cíl matematický: Naučit se vybrané nestandardní matematické úlohy.
Cíl čtenářský: Čtení anekdot, o klaunech o cirkusovém prostředí, společné povídání o přečteném, vyprávění anekdot - dramatizace
Náměty motivačních rozhovorů: Legrace, anekdoty – Klauni, šašci – Zdravotní klauni – Veselohry – Cirkus – Apríl – Komici
Možné činnosti:
J Klaunský den – společný pro všechny
J Číst a vyprávět vtipy
J Umět popsat klauna
J Namalovat obrázek klauna
J Umět vyprávět vtip, anekdotu
J Připravit si vtipné vystoupení pro pobavení ostatních
J Malování klaunských obličejů
J Výroba klaunských bot
J Sbírání a reprodukce anekdot
J Malovat vtipy
J Výroba klaunského převleku
Celoškolní a třídní akce:
J Výstava vtipů, anekdot – vlastních i nasbíraných
J Aprílový den – veselé pokusy a jiné legrace, Maškarní klaunský bál
Obecné cíle: Připravit závěrečné cirkusové vystoupení na závěr školního roku Připravit výzdobu pergoly x kulisy pro vystoupení, naučit se pracovní dovednosti spojené s výrobou. Vyrobit model cirkusu.
Cíl matematický: Spočítat a nakoupit barvy a materiál potřebný na přípravu (počítat plochu, spotřebu).
Cíl čtenářský: Čtení o oslavách, slavnostech, o cirkusovém prostředí, společné povídání o přečteném,
Náměty motivačních rozhovorů:
Cirkus - Maringotka – Zařízení maringotky, Malování, natírání v bytě – „akademie – Cirkusové vystoupení – Propagace, reklama
Možné činnosti:
J Vyrobit model cirkusu, maringotky
J Uklidit maringotku - třídu
J Natírat, malovat maringotku – kulisy pro vystoupení
J Spočítat a nakoupit materiál potřebný na renovaci
J Připravit propagaci cirkusového vystoupení na „akademii“
J Připravit si vlastní vystoupení na „akademii“
J Zajímáme se o historii českých cirkusů, sledujeme cirkusová turné
Celoškolní i třídní akce:
J Příprava „akademii“
J „akademie“
Žáci: Každý žák naší školy bude na konci školního roku:
J umět konkrétně pojmenovat cirkus (vědět, že cirkusy mají různá jména), vědět a popsat, co je to šapitó, maringotka, drezúra, turné, artista, klaun
J umět žonglovat podle svých možností se dvěma, třemi míčky popřípadě jinými žonglovacími pomůckami
J umět vyprávět aspoň jeden vtip.
J vnímat vtipnou situaci.
J umět se obléknout a namalovat jako klaun či jinou cirkusovou postavu
J se podílet na výrobě kulis
J se podílet na cirkusovém vystoupení na „akademii“
Učitelé, vychovatelé:
J Učitelé, vychovatelé budou v rámci své činnosti zařazovat cirkusové náměty (viz. výše), který bude vykazován a označován v třídní dokumentaci a ve zprávách na každou pedagogickou radu 2015/2016.
J Učitelé, vychovatelé budou společně připravovat společné akce vycházející z námětů cirkusu, na kterých se budou setkávat, podílet a spolupracovat všichni žáci školy. Akce budou vykazovány ve školní dokumentaci.
Materiální výstup:
J Obrázky, fotografie na výstavy
J Klaunský oblek x maska do cirkusu
J Kulisy na „akademii“
Celoškolní projekt 2015/2016
|
MRŠTNOST |
VŠESTRANNOST |
RADOST |
ROVNOVÁHA |
ZRUČNOST |
„Cirkus je krásné zařízení, ale žádá, aby se v něm umělo všechno." Eduard Bass
Stručný popis projektu: Ve školním roce 2015/2016 se budeme všichni hravým způsobem seznamovat s cirkusovým prostředím, a to prostřednictvím čtyř na sebe navazujících a částečně se prolínajících témat: Artisté, Krotitelé, Klauni a Cirkus. Postupně si vyzkoušíme dovednosti artistů, žonglérů, akrobatů, krasojezdců, krotitelů, klaunů i obyčejných cirkusáků. Na konci každého tématu uspořádáme ve škole projektový cirkusový den, kde prakticky ukážeme, co jsme se dozvěděli a naučili. Během školního roku se všichni ve škole naučíme žonglovat - každý podle svých schopností a možností. Na konci školního roku uspořádáme „akademii“ - společné cirkusové vystoupení a předvedeme, jak jsme se naučili žonglovat a bavit sebe i ostatní.
Žonglování: Vlastní „ výuka“ žonglování bude probíhat během celého roku. Metodicky je výuka žonglování dostupná na portálu: http://zonglovani.info . Míčky a jiné žonglovací pomůcky si děti i dospělí vyrobí sami, materiál na výrobu jednoduchých míčků není finančně náročný. Základní nácvik žonglování bude probíhat v běžných vyučovacích hodinách formou relaxačních chvilek, neboť žonglování vede k soustředěnosti i uvolnění. Předpokládá se spontánní zařazení žonglování během přestávek a společný nácvik žonglování na projektových dnech.
O projektu: MANÉŽ svou koncepcí navazuje na předchozí celoškolní celoroční tematické projekty.
Celoroční projekty vytvářejí společné zážitky pro všechny děti.
Obecné cíle celoročních celoškolních tematických projektů jsou:
J Vytvořit základní dovednosti dobré komunikace a spolupráce
J Nabízenými činnostmi působit jako primární prevence rizikových projevů chování
J Vytvořit námětový základ pro hravé pojetí veškeré činnosti
J Vytvořit podmínky pro dlouhodobou cílenou práci žáků
J Poskytnout zajímavé náměty na činnosti, které pomáhají utvářet pozitivní vztah k životnímu prostředí
J Vytvořit přirozené příležitosti pro poznání multikulturality jako prostředku vzájemného obohacování
J Zprostředkovat skupině dětí a žáků (především komunikačním) setkání se skutečným životem (tzn. učit se co nejvíce v terénu přírodním i sociálním) - letos na cirkusových námětech
J Umožnit všem dětem stavět maximum vědomostí a dovedností na vlastních zážitcích
J Zajistit, aby každé dítě dobře poznalo samo sebe – dozvědělo se o sobě co nejvíce faktů, zaznamenalo si je a po nějaké době porovnalo – sledovalo svůj vývoj, (vedlo si napříkad vlastní portfolia a deníky)
J Vést žáky k prosociálnímu způsobu chování, tj. schopnosti učinit něco dobrého pro druhého bez očekávání vnější odměny nebo protislužby (etická výchova)
J Prostřednictvím společných hravých činností (především žonglováním) posilovat u všech dětí a žáků dovednost účinně komunikovat a budovat vzájemné zdravé vztahy a posilovat vlastní vůli.
J Vytvořit příležitosti pro společná setkání dětí, pedagogů i jejich rodičů - budovat vzájemné zdravé vztahy mezi dětmi, pedagogy a rodiči
J Vytvořit pro závěrečné představení kulisy (maringotku z pergoly???),
J Podílet se na tvorbě školního žákovského časopisu – tvořit obrázky , psát články, malovat vtipy…
Zařazení průřezových témat:
Osobnostní a sociální výchova je inspirována cirkusem jako společenstvím spolupracujících lidí
J poznávání lidí – vzájemné poznávání ve skupině, rozvoj pozornosti vůči odlišnostem
J mezilidské vztahy – péče o dobré vztahy, respektování, podpora, pomoc
J spolupráce a kompetice (soupeření) - rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro kooperaci, pro etické zvládání situací, zvládání soutěže
Prostředkem je žonglování, jako sportovní a artistická aktivita zlepšující nervosvalovou koordinaci, prostorovou orientaci, soustředění a rozvíjející spolupráci mezi mozkovými hemisférami. Významný je i podíl posilování volních vlastností (odpovědnost,vytrvalost,rozvážnost,spolehlivost,sebeovládání,zásadovost,
svědomitost, sebehodnocení, sebeřízení, sebekázeň, sebekritičnost, cílevědomost, samostatnost, iniciativnost a další) prostřednictvím nácviku žonglování a vzájemné spolupráce.
Environmentální výchova je inspirována tradičním soužitím cirkusu s přírodním prostředím vztah člověka k prostředí – příroda a škola
Multikulturní výchova využívá cirkus jako příklad soužití lidí různých národností, multikulturalita současného světa,
Etická výchova využívá prožitky, které MANÉŽ nabízí. Vede k prosociálnímu chování, které je zaměřeno na pomoc nebo prospěch jiných osob- především spolužáků. Etická výchova vytváří pozitivní klima ve škole a funguje jako účinný systém primární prevence rizikového chování. Podporuje spolupráci rodičů a školy, otevřenost a dialog. Program Etické výchovy zahrnuje deset základních témat: komunikace, důstojnost lidské osoby, sebeúcta, pozitivní hodnocení druhých, tvořivost a iniciativa, vyjádření citů, empatie, asertivita, reálné a zobrazené vzory, spolupráce, pomoc, přátelství, komplexní prosociálnost – témata se promítají do motivačních „rozhovorů“ , šablon etické výchova vycházejících ze skutečného života a vedených s žáky v rámci výuky všech předmětů.
J samostatné pozorování a experimentování, porovnávání získaných výsledků, kritické posuzování a vyvozování závěrů pro využití v budoucnosti (kompetence k učení)
J vnímání problémových situací ve škole i mimo ni, rozpoznání a pochopení problému, přemýšlení o nesrovnalostech a jejich příčinách, promýšlení a plánování způsobu řešení problému (kompetence k řešení problémů)
J porozumění různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů a jiných informačních prostředků a jejich využívání ke svému rozvoji (kompetence komunikativní)
J účinnou spolupráci ve skupině (kompetence sociální a personální)
J zodpovědné rozhodování podle dané situace, poskytování účinné pomoci podle svých možností a zodpovědné chování v krizových situacích (kompetence občanské)
J bezpečné a účinné používání materiálů, nástrojů a vybavení, dodržování vymezených pravidel (kompetence pracovní)
Realizace projektu MANÉŽ ve školním roce 2015/2016:
Školní rok 2015/2016 zahájíme přivítáním na nádvoří 1. stupně
1. den – přivítání, seznámení s novými pedagogy….. motivace pro druhý den - pozvánka
2. den – Otvíráme MANÉŽ
- vystoupení pedagogů školy – úvodní upoutávka – foto z akce
– motivace projektu, seznámení se s nabídkou cirkusových aktivit, výroba základních žonglérských pomůcek, nácvik žonglování. Cílem bude navodit přátelské vztahy ve skupině dětí, nastavit zásadní pravidla chování, navodit zájem o MANÉŽ a vyrobit si základní žonglovací pomůcky.
– vyzkoušení vlastních artistických dovedností – cvičení rovnováhy a obratnosti (šplh, kladina, hrazda, trampolína, školka s míčem, školka se švihadlem, přeskok přes kozu, cvičení na gymnastickém koberci, jízda zručnosti na kole). Cílem bude zjistit a zapsat si vlastní výkony a v průběhu roku sledovat nárůst vlastní výkonnosti a šikovnosti.
Výstupy: fotogalerie, přehled výkonů všech dětí.
Systém: Projekt MANÉŽ je rozdělen do čtyř bloků, které na sebe navazují a prolínají se:
Artisté (rozlišujeme artisty a jejich umění, cvičíme svou obratnost, vyrábíme žonglovací pomůcky, jezdíme na kole)
Krotitelé (poznáváme zvířata, odlišujeme zvířata, která vystupují v cirkusu a ostatní, dozvídáme se co nejvíce zajímavostí ze světa zvířat, fotografujeme zvířata)
Klauni (čteme a učíme se vtipy, umíme rozesmát druhé, malujeme klauny, kreslíme vtipy)
Cirkus (připravujeme MANÉŽ – kulisy na „akademii“ , připravujeme cirkusové vystoupení na naši „akademii“, zajímáme se o historii českých cirkusů, sledujeme cirkusová turné)
Výzdoba školy: Motivy cirkusu, historie cirkusu, putování cirkusu, cirkusoví umělci, drezúra cirkusových zvířat, Eduard Baas a Cirkus Humberto. Během školního roku uspořádáme v prostorách školy výstavu obrázků dětí s cirkusovými náměty a výstavu vtipů psaných i kreslených. Na chodbě u odborné učebny se budou prezentovat zajímavosti ze světa zvířat.
Pravidelné činnosti: Nácvik žonglování – každý den chvilku
Projektové celoškolní dny – jednou za čtvrt roku:
J Otvíráme MANÉŽ září
J Artistický den listopad
J Krotitelský den únor
J Klaunský den – apríl duben
J MANÉŽ – „akademie“ červen
Doporučené a využitelné www stránky:
Projekt MANÉŽ byl připraven na základě připomínek a nápadů pedagogů z týmové schůzky v červnu, srpnu. Projekt MANÉŽ využije zkušenosti získané v minulých školních projektech.
Cíle obecné: Zvýšit fyzickou zdatnost a obratnost dětí. Získat přehled o artistech a akrobatech a jejich dovednostech.
Cíl matematický: Praktickým měřením získat představu o svém výkonu – jak daleko skočím, jak dlouho vydržím …, jak hluboko se předkloním, kolik udělám ….
Cíl čtenářský: Výběr a následné čtení společné knihy s tématikou cirkusu, společné povídání o cirkuse
Náměty motivačních rozhovorů, nápadů: Olympiáda - Cvičíme na chodbě - Cvičíme v tělocvičně - Cvičíme venku - Zdravé tělo - Jezdíme na kole – Akrobaté - Cirkus - Artisté
Možné činnosti: Instalace a využívání skákacích panáků, laviček, lan a jiných bezpečných cvičebních pomůcek na chodbách na cvičení dětí ve volném čase.
J Vyrobit si vlastní žonglovací pomůcky
J Trénovat žonglování, JO-JO
J Tanec – VEO VEO dospělí, pak se naučí děti
J Tanec - každá třída svůj vlastní tanec (zadat na netu: animátoři, hromadný tanec – různé tance)
J Trénovat jízdu zručnosti na kole
J Trénovat na Artistický den J Opravit si a udržovat kolo
Celoškolní a třídní akce:
J Artistický den – společný pro všechny
J Cyklovýlet
J Pobyt na dětském dopravním hřišti
J Jízda zručnosti na kole
J Návštěva opravdového cirkusu
Cíle obecné: Co nejvíce se dozvědět o životě zvířat, systematicky pozorovat vybrané zvíře, získat informace o výcviku zvířat v cirkuse, udělat něco dobrého pro zvířata.
Cíl matematický: Osvojit si zajímavé údaje ze života zvířat – porovnávat hmotnosti, délky, rychlosti, věk atd.
Cíl čtenářský: Čtení o zvířatech – kniha, povídka, pohádka…, společné povídání o přečteném
Náměty motivačních rozhovorů:
ZOO - Domácí zvířata - Péče o zvířata - Krmení zvířat - Zvířata v lese - Zvířata na školní zahradě - Výcvik zvířat – Canisterapie - Zvířata v cirkuse – Domácí mazlíčci
Možné činnosti:
J Krotitelský den – společný pro všechny
J Umět pojmenovat zvířata v cirkuse
J Kůň – návštěva u koní
J Nakreslit obrázky (fotografovat)zvířat, uspořádat výstavu obrázků zvířat, (fotografií)
J Připravit přehlídku zajímavostí ze světa zvířat (libovolný formát)
J Udělat dobrý skutek pro zvířata (nasbírat krmení na zimu, postavit krmítko, budku, připravit úkryt pro ptáky v zahradě…)
J Adoptovat zvíře v ZOO
J Odlévat a poznávat stopy zvířat
J Pozorovat zvířata
Celoškolní a třídní akce:
J Zavírání zahrady – příprava zahrady na zimu, stavba vhodných úkrytů pro zvířátka (hromada větví pro ptáky, krmítka, ochrana stromků před zajíci)
J Výstava zajímavých exponátů z našeho přírodovědného kabinetu – na chodbě u odborné učebny
J Návštěva zooobchodu
J Výlet do pražské, ústecké, chomutovské ZOO nebo do střediska ekologické výchovy na vhodný výukový program
J Spolupráce s myslivci z Lenešic
J Putování za světýlky: večerní akce do chmelnic pro nebojsy po neznámých (po Dittrichstrase) koutech naší vsi spojená s poznáváním zvířat
Obecné cíle: Pobavit sebe i druhé, připravit krátké veselé vystoupení, vyprávět anekdotu
Cíl matematický: Naučit se vybrané nestandardní matematické úlohy.
Cíl čtenářský: Čtení anekdot, o klaunech o cirkusovém prostředí, společné povídání o přečteném, vyprávění anekdot - dramatizace
Náměty motivačních rozhovorů: Legrace, anekdoty – Klauni, šašci – Zdravotní klauni – Veselohry – Cirkus – Apríl – Komici
Možné činnosti:
J Klaunský den – společný pro všechny
J Číst a vyprávět vtipy
J Umět popsat klauna
J Namalovat obrázek klauna
J Umět vyprávět vtip, anekdotu
J Připravit si vtipné vystoupení pro pobavení ostatních
J Malování klaunských obličejů
J Výroba klaunských bot
J Sbírání a reprodukce anekdot
J Malovat vtipy
J Výroba klaunského převleku
Celoškolní a třídní akce:
J Výstava vtipů, anekdot – vlastních i nasbíraných
J Aprílový den – veselé pokusy a jiné legrace, Maškarní klaunský bál
Obecné cíle: Připravit závěrečné cirkusové vystoupení na závěr školního roku Připravit výzdobu pergoly x kulisy pro vystoupení, naučit se pracovní dovednosti spojené s výrobou. Vyrobit model cirkusu.
Cíl matematický: Spočítat a nakoupit barvy a materiál potřebný na přípravu (počítat plochu, spotřebu).
Cíl čtenářský: Čtení o oslavách, slavnostech, o cirkusovém prostředí, společné povídání o přečteném,
Náměty motivačních rozhovorů:
Cirkus - Maringotka – Zařízení maringotky, Malování, natírání v bytě – „akademie – Cirkusové vystoupení – Propagace, reklama
Možné činnosti:
J Vyrobit model cirkusu, maringotky
J Uklidit maringotku - třídu
J Natírat, malovat maringotku – kulisy pro vystoupení
J Spočítat a nakoupit materiál potřebný na renovaci
J Připravit propagaci cirkusového vystoupení na „akademii“
J Připravit si vlastní vystoupení na „akademii“
J Zajímáme se o historii českých cirkusů, sledujeme cirkusová turné
Celoškolní i třídní akce:
J Příprava „akademii“
J „akademie“
Žáci: Každý žák naší školy bude na konci školního roku:
J umět konkrétně pojmenovat cirkus (vědět, že cirkusy mají různá jména), vědět a popsat, co je to šapitó, maringotka, drezúra, turné, artista, klaun
J umět žonglovat podle svých možností se dvěma, třemi míčky popřípadě jinými žonglovacími pomůckami
J umět vyprávět aspoň jeden vtip.
J vnímat vtipnou situaci.
J umět se obléknout a namalovat jako klaun či jinou cirkusovou postavu
J se podílet na výrobě kulis
J se podílet na cirkusovém vystoupení na „akademii“
Učitelé, vychovatelé:
J Učitelé, vychovatelé budou v rámci své činnosti zařazovat cirkusové náměty (viz. výše), který bude vykazován a označován v třídní dokumentaci a ve zprávách na každou pedagogickou radu 2015/2016.
J Učitelé, vychovatelé budou společně připravovat společné akce vycházející z námětů cirkusu, na kterých se budou setkávat, podílet a spolupracovat všichni žáci školy. Akce budou vykazovány ve školní dokumentaci.
Materiální výstup:
J Obrázky, fotografie na výstavy
J Klaunský oblek x maska do cirkusu
J Kulisy na „akademii“
RYCHLÉ ODKAZY: