Zikmund a Hanzelka nás navštívili v 8. třídě. Samozřejmě jen jako. Dovedeme si však představit, jak by asi beseda s cestovateli probíhala. Pan Zikmund letos oslavil jubileum 100 let, pan Hanzelka je již v cestovatelském nebi.
Nejprve jsme pročetli povídání o nich z úryvku z knihy Slavní Češi. Jejich cestování i život byl dost zajímavý. Teď ale teprve začala práce s textem. Metoda kritického myšlení Nalezená báseň má přesné zadání a podle něho jsme postupovali, až jsme báseň nalezli. Není to nic jednoduchého. Někteří cestou trochu zabloudili, nedodrželi zadání, takže vlastně vznikla Vymyšlená báseň.
Další hodinu jsme z klíčových slov zjistili, o čem budeme číst = Návštěva Zikmunda a Hanzelky u kmene Bambuti (pygmejové= malí lidé). Řízeným čtením s předvídáním jsme se dobrali konce. Další aktivitou byl ALFABOX – vypsat do tabulky slova z článku. Nejprve sami, pak ve dvojici, větší skupina. 2x zdůvodnit, proč jsem si dané slovo vybral. Kdo je hotov, tvoří na slova vlastní věty
To nejlepší nakonec. Vybíráme si ze spisovatelských aktivit: dopis autorovi, dopis postavě z příběhu, rozhovor 2 postav, přepiš konec příběhu, napiš báseň. Někdy se zdá, že je nejsložitější vybrat. Po asi půlhodinové práci sdílíme: několik rozhovorů (včetně úžasné intonace postav), 2 dramatické přepsané honce příběhu, několik dopisů a také 2 básně: rozvernou i poetickou.
V hodinách jsme se dost nadřeli, ale také jsme si je užili.
Mgr. Jana Ledvinová
PS Použité metody kritického myšlení: #klíčová slova, #Nalezená báseň, #řízené čtení, #čtení s předvídáním, #Literární kroužky, #alfabox. Pokud Vás zajímá, např. zde: http://www.respektneboli.eu/pedagogove/archiv-metod
RYCHLÉ ODKAZY: